در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم 

ایرج افشاری‌اصل، آموزش را مهم‌ترین رکن زنجیره تولید نمایش دانست که بخش کارگاه‌های آموزشی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در پی رسیدن به آن است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری دانشجو، کارگاه‌های آموزشی چهل‌و‌‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یکی از مهم‌ترین بخش‌های جنبی این رویداد بزرگ است که میزبان هشت استاد ایرانی و خارجی خواهد بود.

مسعود فروتن، هایک اسرافیلیان (ارمنستان)، آرمن سرکیسیان (ارمنستان)، تاتاسیس سارانتوس (یونان)، سعید ذهنی، بهرام ابراهیمی، فرهاد مهندس‌پور و مهرداد رایانی مخصوص، مدرسان این کارگاه‌های آموزشی هستند.

با ایرج افشاری‌اصل، دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، درباره اهداف و برنامه‌های این بخش به گفت‌وگو پرداختیم.

افشاری‌اصل در واکنش به پرسش ما درباره اهداف و برنامه‌های بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره، پاسخ داد: «ما می‌توانیم تولید تئاتر باکیفیت و اصولی را در سه رکن اساسی آموزش، پژوهش و آفرینش دسته‌بندی کنیم که شاید بتوان مهم‌ترین آن‌ها را آموزش دانست. برای رسیدن به این هدف در جشنواره امسال، 8 استاد مجرب، کارگاه‌های آموزشی جشنواره را برگزار خواهند کرد. این اساتید که هم ایرانی و هم خارجی هستند، در رشته‌هایی گوناگون از جمله کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، بازیگری، موسیقی نمایش، کارگردانی تله‌تئاتر و... به علاقه‌مندان هنر نمایش، آموزش ارائه خواهند کرد.»

او افزود: «هدف آن است تا جشنواره تئاتر فجر، گذشته از اجرای نمایش‌ها، بهره آموزشی نیز برای هنرمندان، تماشاگران و علاقه‌مندان به این هنر داشته باشد تا مخاطب تئاتر، تنها به تماشای نمایش‌ها بسنده نکند و توشه‌ای آموزشی نیز از این رویداد بزرگ هنری با خود همراه ببرد.»

این هنرمند، در پاسخ به پرسشی درباره نگاه گونه‌شناسانه به نمایش‌های ایرانی و خارجی در این کارگاه‌ها توضیح داد: «با توجه به اینکه ما دارای گونه‌های نمایشی بسیار زیادی هستیم و باید حرف را به عمل تبدیل کنیم تا در زمینه پیشرفت و آموزش گونه‌های نمایش ایرانی درجا نزنیم، از اساتید مجرب تئاتر ایرانی برای آموزش گونه‌های نمایش ایرانی و از اساتید خارجی برای آموزش تئاتر روز دنیا شامل مکاتب، سبک‌ها و شیوه‌های روز، در این کارگاه‌ها بهره خواهیم برد.»

افشاری‌اصل درباره زمان و مکان برگزاری این کارگاه‌های آموزشی گفت: «برگزاری این کارگاه‌ها به صورت متمرکز در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر تهران، در دو نوبت شامل اساتید خارجی از 9 صبح و اساتید ایرانی از 10 صبح خواهد بود.» 

او افزود: «در جشنواره تئاتر فجر امسال، در کنار بخش آموزش کارگاهی، بخش پژوهش نیز که شامل ارائه پژوهش، سمینار و مقالات خواهد بود، برگزار می‌شود. همچنین بخش کارگاهی تئاتر دانشجویی به صورت مستقل در دانشگاه‌های مورد نظر برگزار خواهد شد.»

این نویسنده و کارگردان در ادامه توضیح داد: «در پایان این کارگاه‌ها، اعطای گواهی پایان دوره  نخواهیم داشت، ولی ممکن است اساتید کارگاه‌ها، خود با توجه به مهارت و توانایی شرکت‌کنندگان، از آن‌ها برای اجرای نمایش بهره ببرند.»

افشاری‌اصل از همه هنرمندان، دانشجویان و علاقه‌مندان به تئاتر دعوت کرد تا با مراجعه به سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در بخش کارگاه‌های آموزشی ثبت‌نام کنند.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران